1e jaarsstudenten presenteren op de 1e etage van de LiS hun ontwerpen.
Dinsdag 31 januari vond er weer een inspirerende avond plaats op de LiS. Onze eerstejaarsstudenten presenteerden in het bijzijn van hun ouders, broers/zussen hun eerste eigen ontworpen Beugelschroefmaathouder (semester 1 project).
Waarom deze opdracht?
Het meetgereedschap van een instrumenthouder is heilig. De beugelschroefmaat is daar zeker geen uitzondering op. Het is alleen erg onhandig om deze iedere keer na een meting weer terug in het doosje te doen. En er wil nog wel eens eentje vallen. Vandaar deze opdracht om er een houder bij te ontwerpen en te maken. De studenten mochten er zelf hun eigen creatieve draai aan geven, maar uiteraard waren er wel een aantal eisen waaraan het ontwerp moest voldoen.
Unieke ontwerpen
Er zaten vele mooie ontwerpen bij en er was veel belangstelling van familie. Zo’n 200 man liepen langs de tafeltjes om de ontwerpen niet alleen van hun eigen zoon of dochter, maar ook van hun medestudenten te bewonderen. Iedereen (behalve het personeel en de studenten) mochten stemmen welke beugelschroefmaathouders in aanmerking kwamen voor een prijs. Aan het eind van de avond werden de winnaars bekend gemaakt:
V.l.n.r.: Suzan Kwakkenbos, Thomas Jonker en Anne Berg tonen hun
prijswinnende ontwerpen
Ontwerp van Thomas Jonker (1e prijs)
Ontwerp van Anne Berg (3e prijs)
Prijsuitreiking op de LiS.
Mooie ervaringen
Gerko van Veelen, vakdocent 1e jaar praktijk reikte de prijzen uit en gaf aan trots te zijn op de prestaties van alle eerstejaarsstudenten: “Wij, als docententeam, hebben ons opperbest vermaakt. Wij hebben studenten, ouders en collegae zien stralen. Het is erg mooi om te zien dat iedere student zo gepassioneerd over zijn ontwerp aan het vertellen was. Er kon ook niks fout zijn, het ontwerp was immers van de student zelf. Bij minder goede onderdelen werd gewoon de zelf gemaakte tekening aangepast. (dat dit dan gevolgen heeft voor de maatvoering van andere onderdelen zijn ook veel studenten achter gekomen) Wij hebben met de studenten kunnen lachen om ‘rare’ ontwerp- of tolerantie foutjes. Vooral twee gaten met schroefdraad op elkaar proberen te klemmen met een schroef is hierbij vaak langs gekomen. Bij dit projectje is wederom weer naar boven gekomen dat de ambities vaak groter zijn dan het kunnen. Door deze confrontaties met zichzelf (noem het ervaring opdoen) ben ik ervan overtuigd dat er veel geleerd is. Want als je dit al kon, dan hoef je niet naar school.”