Wesley de Groot studeert dit jaar af aan de LiS en vertelt over zijn afstudeeropdracht bij Airbus Defence and Space Netherlands (ADSN). ADSN is gespecialiseerd in innovatieve ruimtevaarttechnologie.
“Mijn naam is Wesley de Groot en ik ben een eindejaarsstudent aan de Leidse instrumentmakers School (LiS). Vanaf 1 februari 2021 tot 15 juni werkte ik bij Airbus Defence and Space Netherlands aan mijn afstudeeropdracht. De opdracht die ik kreeg was het verbeteren van de verbindingsmethode van de zogenaamde HiPeR Flexible Radiator concept. Een ingewikkeld term, dus ik zal dat even toelichten:
Verbeteren prestatie radiator
Wanneer een satelliet zich in de ruimte bevindt, zullen de instrumenten die zich op de satelliet bevinden, warmte produceren. Om te voorkomen dat deze instrumenten niet te warm worden, wordt er gebruik gemaakt van een radiator die de warmte het heelal instuurt. Ik kreeg opdracht om de prestatie van de radiator te onderzoeken en te verbeteren. Mijn onderzoek focuste zich vooral op de materialen die zich binnen en rondom de radiator bevinden, zoals Pyrolytic Graphite en Kapton, en de verschillende methoden die deze materialen aan elkaar verbinden om de warmte zo goed mogelijk te geleiden.
Maken van een testopstelling
De volgende fase binnen het project was het maken van een testopstelling voor het testen van die concepten. De opdracht voor de testopstelling betrof het ontwikkelen van een koelplaat die aan een deur gekoppeld is, deze deur kan vervolgens worden aangesloten op een vacuüm tank (Deze is te zien op de afbeelding). Met deze opstelling is het mogelijk om de thermisch conductieve eigenschappen van de concepten te testen.
Afstuderen in coronatijd
Ik heb met veel plezier aan de opdracht bij Airbus gewerkt. Er was echter wel een grote één hobbel die ik moest nemen. Mijn afstudeerperiode viel midden in de tweede lockdown van de corona pandemie. Vanwege de Corona maatregelen was het niet mogelijk om bij Airbus DS NL de onderdelen te produceren. Gelukkig was er de mogelijkheid om de testopstelling te maken op mijn school. Dit betekende dat ik in de beginperiode van mijn project vooral vanuit huis heb moeten werken. Gelukkig biedt het research instrumentenmakers vak een mooie verdeling tussen denk en maak werk. Daardoor heb ik in de beginfase van het project het denkwerk verricht door veel aandacht te besteden aan het onderzoeken en ontwikkelen van verschillende concepten.
Rond het einde van de productiefase werden de Corona maatregelen in Nederland iets versoepeld en dat kwam precies goed uit. Hierdoor heb ik de mogelijkheid gekregen om de testen uit te voeren bij Airbus DS NL. Dat vind ik dit zeer prettig, omdat ik nu meer contact had met collega’s en direct de testresultaten kon bespreken en evalueren.
Al met al is de werk- en studeer situatie voor iedereen aangepast door de Corona pandemie, waarbij zowel vanuit de LiS als Airbus DS NL goed werd gekeken naar mogelijkheden om het project zo goed mogelijk te laten verlopen binnen de Corona maatregelen. Ik ben daar zeer dankbaar voor en samen hebben we dan ook het project tot een succesvol einde kunnen brengen.”