Cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies.

Sluiten

(Research)instrumentmaker: dé vakopleiding voor

uitvinders, makers & denkers

Maak kennis met
de LiS

Gaat jouw hart ook sneller kloppen van fijnmechanische techniek, met je handen werken en mooie dingen maken? Dan is de opleiding tot (research)instrumentmaker wat voor jou! De LiS biedt deze BOL-opleiding aan op niveau 3 én 4.

Aanmelden opleiding
Maak kennis met de LiS

Wat leer ik op de opleiding?

Draaien, frezen en glasblazen

Computergestuurd en handmatig werken

Materialenkennis

Maken van (precisie) onderdelen

Samenstellen, testen en verbeteren van instrumenten

Vertalen klantvraag naar een technische oplossing

Ontwikkelen van een prototype, ook wel precisie-instrument genoemd

Wat kan ik later worden?

Je wordt instrumentmaker of researchinstrumentmaker. Je gaat werken in:

Research & development

Hightechindustrie

Medische techniek

Lucht- en ruimtevaart

Doorstromen naar het hbo werktuigbouwkunde of
mechatronica kan ook!

Van idee tot werkende oplossing

Ontwerpen

Een onderzoeker heeft een specifiek technisch probleem. Jij bedenkt en maakt een ontwerp voor een fijnmechanisch instrument waarmee het probleem wordt opgelost.

Maken

Je gaat aan de slag om het instrument te maken. Je gebruikt hiervoor al je vakkennis, materialenkennis en creativiteit.

Verbeteren

Je test het instrument, overlegt met de klant of het aan zijn wensen voldoet en verbetert het tot een goed werkend eindproduct.

Produceren

Je levert een uniek fijnmechanisch instrument op. De onderzoeker of klant gebruikt jouw instrument om te innoveren.

Het verhaal Talha Arslan

Warmtewisselaars

Voor mijn afstudeerstage heb ik stage gelopen bij de ZEF. Bij de ZEF zijn ze op dit moment bezig met het ontwikkelen van kleine fabriekjes genaamd methanolreactors. Een fabriekje maakt methanol uit lucht en zonne-energie. Hier zijn een aantal processtappen voor nodig: CO2 en water afvangen, waterstof maken, druk van de CO2 verhogen, CO2 en waterstof samen laten reageren tot een mengsel van methanol en water in een reactor. 

Ook leuk voor meiden?

De LiS levert technici aan topinstituten, universiteiten en high-tech industrie in binnen- en buitenland. Het klinkt als een opleiding voor jongens, maar is het óók leuk voor meiden? Het Leidsch Dagblad nam de proef op de som en liet vier LiS-meiden vertellen over hun keuze voor techniek en de school.

Lees het hele artikel
Waarom kies ik voor de LiS? 
  1. Persoonlijke aandacht
  2. Zeer praktijkgericht
  3. Uitgebreide werkplaatsen
  4. Meer dan 450 stagebedrijven
  5. Docenten met vakkennis
  6. Hoge baangarantie
  7. Doorstroom naar hbo mogelijk
  8. Goed aangeschreven in binnen- én buitenland
  9. In top 3 mbo-opleidingen (Job-monitor)
Toelatingseisen 

Om te starten met de opleiding (research)instrumentmaker heb je nodig: 

  • een vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg
  • een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of vwo
  • een mbo-diploma van een verwante opleiding op niveau 2
  • wiskunde en natuurkunde / nask in je pakket van je vooropleiding
Toelatingsbeleid 

Na je aanmelding nodigen we je uit voor een aantal verplichte intakeactiviteiten:

  • een meeloopdag
  • informatiebijeenkomst
  • intakegesprek zorg (indien van toepassing)

Samen onderzoeken we dan of je een goed beeld hebt gekregen van de opleiding en of deze echt goed bij je past.

Studiekosten

Wie op 1 augustus 18 jaar of ouder is moet lesgeld betalen. Voor het studiejaar 2019-2020 is het lesgeld voor een BOL-opleiding vastgesteld op € 1168,- per schooljaar.

Naast de studiekosten zijn er ook nog kosten voor studiemiddelen (zoals persoonlijke beschermingsmiddelen, gereedschappen en boeken), excursies en studiereizen.

Schoolkostenbeleid

Studiemiddelen

Als je bij ons komt studeren heb je verschillende middelen nodig, zoals een laptop, persoonlijke beschermmiddelen, gereedschappen en boeken. 

Leermiddelenlijst

Een content heading

Wil jij de LiS van binnen zien?

Maak kennis met de LiS

En stel al je vragen!

Sam

2e jaars

"Als reseachinstrumentmaker ben je in staat oplossingen te bedenken, en te maken, voor technische problemen."

Kimberly

1e jaars

"Wij zetten een idee om naar een praktisch instrument. Dat is de kern van ons vak."

Oumaima

4e jaars

"Als kind hield ik al van rekenen en wiskunde."